Zwolle e.o.

Provinciebestuur Overijssel schuldig aan oneerlijke concurrentie in OV-sector

De JOVD Zwolle, de onafhankelijke jongerenorganisatie van de VVD, heeft met verbazing gereageerd op het besluit van de Franse OV-maatschappij Keolis om de bouw van 259 elektronisch aangedreven bussen uit te besteden aan de Chinese fabrikant BYD.

Waar de hoop gevestigd was op de Nederlandse VDL Groep, dat in Overijssel ruim 1000 werknemers telt en vorig jaar nog een grote order elektrische bussen verkocht aan de gemeente Amsterdam en luchthaven Schiphol, koos het Franse Keolis er desondanks voor om in zee te gaan met het Chinese bedrijf. Omdat de provincie Overijssel mede-initiator was van de OV-aanbesteding die Keolis enkele weken geleden won, werkt het op die manier indirect mee aan de oneerlijke concurrentie in de OV-sector. Dat is iets waar de Zwolse JOVD zich absoluut niet in kan vinden.
Nederland is lang naïef geweest als het gaat om de economische concurrentie uit China. Waar de Zwolse JOVD vindt dat niets de vrije markt in de weg mag staan, doet deze deal dat helaas wel. China geeft sinds 2010 namelijk jaarlijks een miljardensteun aan elektrische autofabrikanten, waarvan BYD er één is, en op deze manier kan dat bedrijf goedkoper produceren dan haar concurrentie. Daardoor vissen concurrenten achter het net die juist geen staatssteun ontvangen, en dat is voor de Zwolse JOVD volstrekt onacceptabel. De vrije markt wordt hierdoor uit balans gebracht. En terwijl er vanuit de Nederlandse overheid een voorstel bij de Europese Commissie in Brussel ligt om oneerlijke concurrentie uit China te beteugelen, lieten de aanbesteders – waaronder de Provincie Overijssel – het na om ditzelfde voorstel in te dienen bij Keolis. Zo kon het gebeuren dat BYD, ook betrokken bij een deal met Keolis in de gebieden rondom Amersfoort en Almere, opnieuw een grote order binnensleepte en daarmee de VDL Groep het nakijken gaf.
Op vragen vanuit de Provinciale Staten antwoordde Commissaris van de Koning Andries Heidema ‘dat de aanbesteding de verantwoordelijkheid van de vervoerder is’ en ‘kon de Provincie Overijssel op klachten en claims rekenen wanneer het extra steun aan Keolis had gegeven’. Maar, met het zojuist benoemde voorstel in het achterhoofd, en wetende dat BYD (deels) bestaat uit Chinese staatssteun, vragen wij ons als organisatie hardop af hoe het kon gebeuren dat de lokale werkgelegenheid volgens de provincie kapot geconcurreerd mag worden en het zijn verlies al in zo’n vroeg stadium erkend heeft.
In onze ogen moet de provincie haar uiterste best doen om de lokale economie te stimuleren, en het begeleiden van Keolis richting het annuleren van de deal met BYD zou wat dat betreft een goed begin zijn. Wat de Zwolse tak van de JOVD betreft gaat de provincie Overijssel dan ook zo snel mogelijk in gesprek met Keolis om dit te realiseren waarna er, onder striktere voorwaarden dan voorheen, een nieuwe en verbeterde versie van de aanbesteding opgemaakt moet worden. Het beleid vanuit de provincie is in deze zaak namelijk alles behalve liberaal, verstoord de vrije markt in ongekende mate en kan daarom wat ons betreft dan ook absoluut niet door de beugel.

Reacties
(0)

Alleen leden kunnen reacties lezen en plaatsen. —